Dla wielu kierowców przejazd z Polski do Niemiec jest codziennością – czy to w celach zawodowych, turystycznych czy rodzinnych. Choć z pozoru wiele rzeczy wygląda podobnie, zasady działania pomocy drogowej po obu stronach granicy potrafią się znacząco różnić. Jeśli kiedykolwiek utkniesz z autem pod Magdeburgiem, w centrum Berlina lub w okolicy Świecka, warto znać te różnice.
W Polsce często wystarczy telefon do lokalnego warsztatu albo kontakt z pomocą przez Facebooka. W Niemczech standardem jest telefoniczna infolinia lub użycie aplikacji – wiele firm ma systemy z geolokalizacją, dzięki którym nie musisz tłumaczyć, gdzie jesteś. Różnica? W Niemczech mniej „kombinowania”, więcej procedur.
Dodatkowo: pomoc drogowa na autostradzie (Autobahn) może być wykonywana tylko przez certyfikowane firmy. Nie wolno holować pojazdu prywatnie, nawet z pomocą znajomego.
W Polsce stawki bywają elastyczne, a negocjacje nie należą do rzadkości. W Niemczech ceny są bardziej usystematyzowane, ale też z reguły wyższe. Przykładowo:
W okolicach przygranicznych - pomoc drogowa np. w Świecku i Słubicach, wiele firm oferuje jednak opcję przetransportowania auta do Polski, co może znacząco obniżyć koszty naprawy i całej operacji.
W Polsce nie każdy usługodawca wystawia fakturę VAT, a protokoły usługi bywają bardzo ogólne. W Niemczech standardem jest pełna dokumentacja – opisana usługa, czas trwania, użyty sprzęt i dane pojazdu. To ogromna zaleta przy rozliczeniach z ubezpieczycielem.
Dlatego jeśli ubezpieczasz się w Polsce, upewnij się, że twoja polisa uwzględnia koszty holowania za granicą i czy pokrywa również usługodawców z Niemiec. Czasem to warunek konieczny do odzyskania pieniędzy.
W dużych niemieckich miastach, takich jak Hanower czy Berlin, pomoc drogowa może być na miejscu nawet w ciągu 20 minut. W mniejszych miejscowościach lub na trasach między miastami – np. między Magdeburgiem a Poczdamem – trzeba czasem poczekać dłużej.
W Polsce wiele zależy od regionu. Są miejsca, gdzie laweta pojawia się po 15 minutach, i takie, gdzie trzeba czekać godzinę lub więcej. Niemcy nadrabiają systemowością – zawsze wiesz, czego się spodziewać.
To, co wielu kierowców zauważa, to różnice w podejściu. W Polsce częściej zdarza się pomoc „po znajomości”, elastyczność i doradzanie „jak taniej to załatwić”. W Niemczech obowiązuje twardy schemat – konkretna usługa, konkretna cena, konkretna odpowiedzialność.
Choć mniej „ludzkie”, to jednak bardziej przewidywalne. Dla kierowcy w stresie to często bezcenne.
PPUH Marcin Herbut
https://pomoc-drogowa-24.com.pl/pomoc-drogowa-niemcy/
Marwice 25, 66-432 Baczyna
Polska, Europa
T: +48 669 564 627
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz